PETER BEHRENS’İN PAKETİNDEN NE ÇIKTI ?

b7cc358f78963019ecb619841939ac27.jpg

Şekil 1. Peter Behrens AEG Poster [URL-1]

 “Metalar, dünyaya, kullanım-değerleri ya da demir, keten bezi, buğday vb. gibi ticari mallar olarak gelirler. Bu, onların, sade, yalın, maddi biçimidir. Bununla birlikte, bunlar, yalnızca iki yanlı bir şey oldukları, hem yararlılığın nesneleri ve hem de değerin taşıyıcıları oldukları için metadırlar. Birisi fiziksel ya da doğal biçim, birisi de değer-biçim olmak üzere, iki biçime sahip oldukları sürece, ancak meta olarak görünürler ya da meta biçimine bürünürler.”[1]

Sanayi Devrimi ile birlikte bilim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin, üretim ve tüketim biçimlerinde yaratmış olduğu değişim hayatın her alanında bir rekabetin doğmasına ve aynılaşan hizmet ve ürünlerin ’metaların’ hem tüketici hem de üretici tarafından ayrımının zorlaştığı bir sürecin doğmasına yol açmıştır. [2] Bu durum AEG’nin 1907 yılında Almanya’dan ileriyi görme becerisi olan bir mimarı Sanat Danışmanı olarak işe alması ile belki de en etkin kırılmayı yaşadığını söyleyebilmemiz mümkündür. Bu kırılmanın kahramanı Peter Behrens’in metalarını sardığı paket ise, diğerlerinden farklı olarak tasarım sürecinin bütünleşik olarak sürdürülmesinin belki de ilk örneğini göstermiştir. Bütünleşik diye tarif edilen bu tasarım sürecini, Peter Bahrens’in AEG firması için tasarladıklarının sadece işlevselciliğin ve makine estetiğinin bir yansıması olmasından ziyade belki de tüm bu paketi-metayı ortak bir dil oluşturarak kurumsal kimlik kavramı ile sarılması olarak okumak daha doğru olacaktır. [3]

Peter Behrens’in sunmuş olduğu paketin içeriği ise mimari ölçekten endüstriyel ürünlere ve hatta oradan da grafik tasarım çalışmalarına kadar uzanmaktadır. Bahsi geçen bütünleşik tarifi de ancak farklı ölçekteki verileri uyumlu bir şekilde bir araya getirebilme becerisi ile hakettiği anlamı bulacaktır. Tam da Behren’in paketinden çıktığı gibi.

KAYNAKLAR

[1] Karl Marx, Kapital 1.cilt

[2] Sağıroğlu P., Çelikkanat G., 2016, Bütüncül Kurumsal Kimlik Stratejisinde Mimari Tasarımın Önemi(The Importance of Architectural Design in Integrated Corporate Identity Strategy)

[3] Boztepe U., 2012, İzmir, AEG & PETER BEHRENS: SYMBOLISM IN THE FIRST CORPORATE IDENTITY DESIGN A Thesis Submitted to the Graduate School of Engineering and Sciences of İzmir Institute of Technology in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of MASTER OF SCIENCE in Architecture

[URL-1] https://smediacacheak0.pinimg.com/originals/15/1c/a8/151ca854955f00358173ae77d9eabf80.png, Erişim Tarihi: 28.05.2017

Yorum bırakın